ÖGONSKUGGSKUNSKAP



Att lägga ögonskugga anses inte vara så svårt. Det är det inte heller. Men hur får man den att se perfekt ut hela dagen? Och hur utnyttjar man dess pigment? Läs här. 


Basen är A och O

När det gäller ögonskuggsapplicering är det viktigt att ha en bra grund för att ögonskuggan ska hålla sig på plats utan att kleta eller lägga sig i veck. För att få en bra bas krävs en primer. Vissa tycker att en grund av foundation och puder ger en bra grund, men jag föredrar faktiskt att använda mig av en primer. Den ger även andra fördelar, som jag kommer att komma till sedan. Man kan dock använda oilka produkter som primers. Man kan självklart använda en ögonskuggsprimer, som är utformad just för detta. Jag rekommenderar MAC's Prep + Prime Eye. Alternativt kan man använda sig av en highlighter i krämform. Här rekommenderar jag Make Up Stores High Tech Lighter i färgen Cleo eller Stardust. Vad man väljer beror mycket på vilken finish ögonskuggan har. Använder man oftast matta skuggor rekommenderas en ögonskuggsprimer, eftersom dessa inte innehåller skimmer. Använder man dock skimrande skuggor ger det en väldigt snygg effekt om man använder en highlighter under. Men detta är en smaksak, det gäller att pröva sig fram.
Primern läggs på hela ögonlocket, kan även läggas enda upp till ögonbrynet beroende på hur ögonskuggan ska läggas. Jag brukar använda mig av fingrarna när jag lägger primern, men var noga att tvätta händerna innan så att inga bakterier hämnar i burken. 


Make Up Store High Tech Lighter Cleo, MAC Prep + Prime Eye


Appliceringsteknik

Många applicerar ögonskugga med fingrarna. Det går absolut, men risken finns att resultatet blir något kladdigt. Jag använder mig alltid av en medelstor/liten ögonskuggspensel. Detta är både hygieniskt och det är lättare att få en bra finish. Jag duttar penseln i ögonskuggan, och duttar sedan på den på ögonlocket. Jag borstar inte på den som många gör, och det har jag en andledning till. Om man borstar på skuggan hamnar den lätt under ögonen. Dessutom är ögonskuggsprimers kladdiga eftersom ögonskuggan ska fastna ordentligt. Borstar man då på skuggan blir resultatet ojämnt. Därför duttar jag lätt tills primern "mättats" (med andra ord blivit torr). Man duttar tills man fått ett bra resultat. Med primern under uppnår ofta ögonskuggorna färgen som syns i förpackningen. Ofta blir man besviken när man applicerar en ögonskugga direkt på huden. Den känns dassig och inte alls lika färgstark som den ser ut i förpackningen. Med primern under fastnar pigmenten tätare och intensiteten och skimret ökar. Det blir helt enkelt snyggare. 
När man applicerat ögonskuggan tar jag alltid en ögonskugga i beige ton, nära ens egna hudton för att mjuka upp kanterna, de brukar bli skarpa med primern under. För att softa ut kanten applicerar jag den beiga skuggan på en blendingpensel (se bild) och gnuggar mjukt på den skarpa kanten för att jämna ut den. Detta resulterar på till en mjuk linje som känns femenin och mjukar upp intrycket så att det inte blir för hårt.



E.l.f Cosmetics Blending Eye Brush, MAC 242 Shader Brush


Färglära

Att välja rätt färg på ögonskuggan kan ibland vara svårt. Ibland skär sig tonen till antingen hudtonen eller ögonfärgen. Det finns små regler hur man kan undvika detta, och det är främst att välja en ögonskugga som passar ens ögonfärg. I regel sägs det att motsattsfärger framhäver varandra, så om du vill framhäva din ögonfärg ska du välja en färg som är motsatts till din ögonfärg. 
Blå ögon framhävs av bruna- (gärna bronze), grå- och röda toner.
Gröna ögon framhävs av bruna-, varma rosa-, lila- och rödbruna toner (gärna rost).
Bruna ögon framhävs av blåa-, lila-, gröna-, champagne- samt aprikosa toner.
Grå ögon framhävs av svart eller liknande färger som för blå ögon.
 
Det är också viktigt att se efter om färgen passar med din hårfärg. Ibland kan ögonskuggan skära sig mot hårfärgen, men detta gäller främst vid starka hårfärger som till exempel intensivt rött. Men tumregeln är att använda sig av en kontrastfärg (exempel på dessa finns i detta inlägg), då blir det sällan fel.  

 


För vidare frågor, använd Fråga mig!-knappen under detta inlägg eller formuläret högst upp på vänster sida.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0