EXTENSIONS/HÅRFÖRLÄNGNING


För ca ett år sedan skrev jag ett inlägg om extensions och hårförlängningar, men jag vill skriva en lite grundligare version av det tidigare inlägget så här kommer ett helt nytt inlägg om extensions och hårförlängningar.

Olika typer av förlängningar
Keratinslingor
- Den vanligaste typen av hårförlängning. Keratinslingorna kan användas både för att förlänga håret men också för att göra det tjockare. Man kan också sätta i enskilda slingor för att få en speciell färgeffekt utan kemisk behandling av det egna håret. En förlängning med keratinslingor håller i ca 3-6 månader och det sliter ingenting på håret om det sköts på rätt sätt. Slingorna kan återanvändas om man byter fästerna och håret fortfarande har bra kvalitet.   
Tejpextensions - Lite bredare slingor som fästs med en speciell dubbelhäftande tejp. En förlängning håller i ca 6-8 veckor och är väldigt skonsam mot håret. En tejpförlängning kan också återanvändas upp till tre gånger.
Clip-On - En förlängning som fästs med metallspännen och kan användas varje dag eller vid enstaka tillfällen. Den är enkel att sätta i och ta ur och sliter inte på håret om det sköts på rätt sätt. 
Weaving - En metod där man flätar små inbakade flätor i hårbotten och sedan syr fast hela tränsar med hår i den inbakade flätan. En weavingförlängning håller i upp till 3 månader och sliter inget alls på det egna håret. 
Microringar - En metod där man använder fäster slingor med så kallade microringar. Håret träs in i microringen, sedan trär man i hårslingan och sedan pressar med en speciell tång. Microringarna är gjorda av plast eller metall och är enkla att ta bort. Säljs slita en aning på håret. 
Bonding - En förlängning där man limmar fast tränsar i det egna håret med ett speciallim. En sådan förlängning håller i ca 3-4 veckor, men kan vara mycket slitsam på det egna håret. Det är dock dock mycket enkelt och går snabbt.     

Kan man göra en hårförlängning hemma?
Man kan självklart göra det hemma, men det är ingenting som jag rekommenderar. För att förlängningen ska sitta länge och inte slita på det egna håret är det viktigt att det görs på rätt sätt, därför rekommenderar jag att du gör detta hos en utbildad frisör. Så kallade Clip-On-förlängningar är gjorda för att kunna göras hemma, eftersom dem fästs med enkla metallspännen. Köp dock alltid håret genom din frisör, då får du garanterat hår av riktigt bra kvalitet.

Hur mycket hår behövs för en förlängning?
Det varierar beroende på hårtyp och kvalitet, men man brukar räkna mellan 3-6 paket keratinslingor, 6-8 paket tejpextensions eller ca 4 hela tränsar. Ska man göra en förtjockning räcker det med 1-3 paket keratinslingor eller 2-5 paket tejpextensions. Rådfråga din frisör så kan ni komma överens hur mycket hår som behövs. 

Hur förbereder jag mitt hår innan en förlängning?
Håret ska helst vara nytvättat och helt torrt. Helst ska inga stylingprodukter eller balsam finnas i håret. Ju renare håret är när förlängningen sätts i desto bättre sitter förlängningen.

Hur lång tid tar det att göra en hårförlängning?
Det tar vanligtvis från 1-6 timmar, beroende på vilken metod som används.

Hur sköter jag en hårförlängning?
Det varierar självklart beroende på vilken metod man har använt, men jag utgår från keratinmetoden eftersom det är den vanligaste.
Det man ska tänka på är att en förlängning har en annan typ av kvalitet än ditt egna hår och ofta behöver mycket fukt och glansgivande produkter för att se så bra ut som möjligt. Ju mindre du behandlar ditt löshår med till exempel värmestyling, färgningar etc, desto finare håller håret sig.

Hur tvättar jag håret?
Att tvätta håret med en förlängning i är lite annorlunda jämfört med att tvätta ditt egna hår. Eftersom förlängningen gärna trasslar sig får man vara mycket försiktig när man tvättar håret. För att förhindra trassel gör man på följande sätt:
1. Borsta igenom håret noga med en utredningsborste och separera fästerna.
2. Skölj håret grundligt.
3. Lägg en liten klick shampoo i handflatan och stryk över hela håret. Massera lätt i hårbotten men gnugga absolut inte. Håret kommer då trassla sig och det kommer vara svårt att reda ut trasslet. 
4. Skölj håret och upprepa shampooneringen en gång till.
5. Vrid ur håret ordentligt så att det är fuktigt.
6. Applicera balsam från mitten av hårlängden och ner mot topparna. Arbeta försiktigt uppåt men försök att inte lägga mängder med balsam på fästerna. Red ut håret noga med fingrarna.
7. Skölj.
8. Vrid ur håret och handdukstorka genom att krama ur vattnet. Gnugga inte. Låt det gärna självtorka.

En inpackning minst en gång i veckan är ett måste. Förlängningen behöver mycket fukt och inpackningen är då det bästa alternativet. Lägg då i inpackningen efter steg 5.

Vad behöver jag använda för produkter i min förlängning?
För att förlängningen ska hålla så bra som möjligt rekommenderas alltid att man använder frisörprodukter. Frisörprodukter innehåller mindre alkohol, sulfater och silikoner än andra shampoon vilket gör att dem inte skadar fästerna. Om du använder produkter som inte har rekommenderats för din förlängning ersätter inte salongen/återförsäljaren om något skulle hända med håret. De kan heller inte garantera att håret sitter lika länge som det utlovas.
Det som behövs är ett shampoo, balsam och en inpackning för torrt/slitet hår. Det är grunden och det absolut viktigaste för att förlängningen ska hålla sig fin. Jag rekommenderar också att man ska investera i ett balsamspray och glansserum. Balsamsprayet gör det lättare att reda ut håret så att det inte gör ont när man borstar det och sliter i onödan. Glansserum behövs för att förlängningen ska se lika glansig ut som det egna håret, eftersom förlängningen ofta är glanslös. Ett värmeskydd är ett måste om man vill värmestyla förlängningen eftersom den är extra känslig mot värme. 

Hur förlänger jag hållbarheten på min förlängning?
Det viktigaste är att följa frisörens eller återförsäljarens skötselråd och att använda bra produkter från frisören. Sov gärna med fläta eftersom du då slipper onödiga tovor som bildas när du sover och förhindrar att håret slits när det gnuggas mot kudden. Borsta håret morgon och kväll med en utredningborste och separera fästerna dagligen så slipper du att dem tvinnas runt varandra och bildar tovor/dreads ovanför fästerna. Låt helst håret självtorka efter tvätt. Ska du använda värme så skydda håret med ett bra värmeskydd. Använd glansserum i topparna dagligen.   

Kan jag sola och bada med min förlängning?
Man kan självklart både sola och bada med en förlängning, men var något försiktig. Här i Sverige är det inga problem att ha förlängningen i solen, men om du vistas utomlands ska du helst försöka undvika extrem hätta. Skydda gärna håret med keps/scarf/bandana eller likande eftersom fästerna kan mjukas upp. Man ska även vara något försiktig när man badar. Bada gärna med fläta eftersom du då minimerar risken för tovor. Man kan även lägga i hårinpackning i flätan så skyddas det lite extra. Detta är särskilt viktigt om man badar i klor- eller havsvatten. Badar man i klor- eller havsvatten ska det sköljas ur med vanligt vatten efteråt eftersom det är mycket uttorkande.  


Om du har några frågor kan du antingen kommentera inlägget eller klicka på Fråga mig-knappen under inlägget!


Kommentarer
Postat av: My

Hår ♥

2011-02-20 @ 17:56:59
URL: http://myvestlund.blogg.se/
Postat av: Linnea

Hej!

Jag är kluven om jag ska sy fast hår eller tejpa fast? Vad tror du? Och vart ska jag beställa ifrån? Jag vill ha bra kvalitet på håret! Happyhair har jag betällt flera gånger ifrån och tycker att dom har bra hår, men nu funderar jag på att prova Rapunzel of sweden. Vad tror du?

Tacksam för svar!

MVH Linnea!

2011-03-03 @ 11:47:26
Postat av: Josefine

Jag älskar keratinförlängning, har aldrig provat tejp eller weaveing men skulle jag välja mellan dem skulle jag valt tejp. Jag rekommenderar alltid att gå och beställa hår hos en frisör, där är alltid kvaliteten på håret bäst. Men har hört gott om Rapunzel, dock använder alltid jag hårförlängningar av märket Euro So.Cap. Lycka till!

2011-03-03 @ 18:49:12
URL: http://hairdestination.blogg.se/
Postat av: Linnea

Okej, tack för ditt svar:)

Nu har jag beställt tejphår från Euro So.Cap, det verkade jättebra. Hur länge brukar du kunna ha ditt hår!

Jättetack för tipset!

Kram

2011-03-04 @ 13:23:18
Postat av: Josefine

Jag använder ju keratinförlängning men det har jag haft i 6 månader. Fick dock flytta upp dem efter ca 3, 4 månader men det är ett måste. Håret höll sig väldigt fint hela tiden i alla fall :)

2011-03-20 @ 22:22:23
URL: http://hairdestination.blogg.se/
Postat av: /S

hej jag har gjort mitt på en salong denna gång, annars brukar jag göra det själv. Det är även första gången jag tester microringar.. Mina microringar är gjord av medtall. Om jag skaffar microringar igen är dem då gjord av plast? Ser så ut på alla anonser på tradera! så kan man smälta dem då? hålelr väl inte lika bra om man klämmer åt plast? tack för svar med en gång!

2011-06-06 @ 15:11:21
URL: http://salinalehrstrand.blogg.se/
Postat av: taylor

wholesalewigsonline.com rekommenderar .. Jag köpte själv en hel del EUROPEISKT ÄKTA LÖSHÅR hårförlängning, löshå, SILICONTRÄNS TEJP HÅRFÖRLÄNGNING,peruker från wholesalewigsonline.com Jag fick mitt hår så fort och det är absolut den mjukaste, vackraste hår jag någonsin sett är det alltid smidigt och förtjusande, är kvaliteten på håret underbara, detta hår awesome! håret var enkel att underhålla och jag älskar den naturliga looken av det jag fick massor av komplimanger! utmärkt kvalitet och hållbarhet, är det lätt att arbeta med och upprätthålla

2012-01-22 @ 10:34:18
Postat av: Trista

Dear Sir/Madam



This is Trista from Unique Hair . We are a manufacturer and exporter with more than 10 years professional experience. We specilized in Lace wig, Hair weft, Clip in hair extension, Keratin hair extension, Tape hair extension, hair accessory etc.



We want to establish long term cooperation relationship with you together.



For our hair extension



1, Tape hair extension

1), There are 20pieces/40pieces per set.

2), The size of the tape is 0.8cmX4cm

3), No MOQ for the sample order

5 ), 16inch tape hair , the price is $ 48 per set



2, Clip in hair extension

1) , 70g/set to 160g/set

2), Wholesale price for the big order

3) 7 pieces or 10 pieces per set



3, Keratin hair extension

1) I tip,U tip,Nail tip, V tip,Flat tip

2) 0.5g 0.8g 1g

3) Italian glue



We accept the sample order first, if you are interested in our products, you can give us a trial order test our quality first.



We accept the paypal,western union,money gram ,bank as the payment.



Please freely contact with us if you have any needs and doubts, We look forward to your reply .



B.R



Trista

2012-03-15 @ 15:02:50
URL: http://www.uniquehairextension.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0