SKAPAENULTIMATSMINKBAG

Vad har du i din sminkväska egentligen? Många renser alldeles för sällan i sminkväskan och det är något vi borde ändra på. Men vad ska en ultimat sminkväska innehålla? Och vad ska man slösa på och vad kan man spara på? Här är mina personliga guidelines.


Basprodukter:
En primer
En tonad dagkräm
En foundation av valfri sort
En concealer som är en nyans ljusare än din foundation
Ett puder
En rouge
En bronzer

Jag lägger alltid lite extra pengar på mina basprodukter. Tragiskt nog är det så att de lite dyrare varianterna innehåller fler verksamma- och hudvårdande ämnen. Jag tycker det känns viktigt att de produkter som ligger närmast huden är så bra som möjligt. När det då gäller rouge och bronzer tycker jag att man kan hålla sig till budgetalternativ. Det är inte nödvändigt med mycket pigment på dessa produkter, vi vill ju inte se ut som påskkärringar eller hur?


Ögonmakeup:
En mascara
En svart/brun eyeliner
En matt beige ögonskugga
En gråbrun ögonskugga
En highlighter/primer (gärna krämformula)

När det gäller ögonmakeup tycker jag att det är viktigt att lägga lite extra pengar på mascaran och eyelinern främst. Det är två produkter som är nära ögonen och man vill inte att dem ska irritera ögonen. När det gäller ögonskugga är jag kluven. Antingen väljer man en lite dyrare skugga med bra pigment, eller så kör man på en billigare variant och kladdar med primer. Your choice.


Läppmakeup:
En nudefärgad läppenna
Ett läppstift i valfri färg
Ett läppglans
Ett läppbalsam

När det gäller läppmakeup tycker jag att man kan spara på nästan allt. Läppstift tycker jag dock är viktigt att dem innehåller mycket pigment så de stannar på läppen och ger sin rätta färg, men det finns bra budgetalternativ också. Läppbalsam kan man också lägga en extra slant av. Mjuka läppar är trots allt grunden till snygga läppar.




 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0