BRUSHES/TOOLS


För att få ultimat resultat med dina makeupprodukter är det viktigt att ha bra verktyg att jobba med. Själv är jag väldigt noga med vad jag väljer för penslar och övriga verktyg när jag jobbar med makeupen. Jag tycker också att det är viktigt att rengöra och hålla en bra hygien hos sina verktyg.


Vad behöver man för verktyg?


De verktygen som jag tycker är absolut nödvändigast är en puderboste, ögonskuggspensel, snedskuren pensel och en ögonfransböjare. Det klarar man sig bra med i en basicsminkning. Men om man som jag gillar att göra lite mer avancerade och kreativa sminkningar kan det vara bra att ha lite fler olika penslar. I min "verktygslåda" har jag en foundationborste, concealerpensel, puderborste, rougeborste, blendingborste, skuggborste, mellanstor och liten ögonskuggspensel, eyelinerpensel, snedskuren pensel, ögonfransböjare samt skummapplikatorer. Det var mycket mer än jag trodde. Men det är vad jag tycker man borde äga om man kör lite mer avancerade tekniker. 


Pris eller kvalitet?


När jag köper borstar är jag väldigt mån om kvaliteten. Priset är ganska relevant för mig, det viktigaste är att borsten håller sig fräsch utan att fälla för mycket. Jag har provat många olika borstar, men de jag är nöjdast med är MAC's borstar. De håller bra kvalitet och är prisvärda. De tål att tvättas ofta utan att bli torra/börja fälla. Kicks proffetionella borstar kan jag också rekommendera. De är lite billigare men håller fortfarande bra kvalitet. Om det finns något märke jag inte skulle rekommendera är det Make Up Store. Jag vet inte om det berodde på något produktionsfel, men deras borstar ska hålla i minst fem år enligt experditen. Efter ungefär ett halvår var min torr och fnasig och hade hälfen så mycket borst kvar trots att jag följt tvättråden och gjort precis som experditen sade. Men som sagt, det kan ha berott på ett produktionsfel. 

När det gäller skummapplikatorer tycker jag att man kan se lite mer på priset. Billiga skummapplikatorer är minst lika bra som dyra. Bara man tvättar dem efter användning spelar märke ingen roll enligt min erfarenhet. 

Ögonfransböjare rekommenderar jag lite dyrare. De håller oftast länge. Jag har en från Shu Uemura som jag är väldigt nöjd med. Den ligger på ca 200 sek, men jag har haft den i säkert 5 år nu och den fungerar fortfarande finfint.   


Hur sköter man sina verktyg?


Ja, det finns ju lite olika varianter så det gäller att hitta något som passar en själv. Jag tvättar mina borstar som är i äkta hår med shampoo och balsam. Dock är jag noga med att använda frisörshampoo, eftersom jag har märkt att de håller sig fina mycket längre då. Dessutom är frisörshampoon dryga så det kostar inte en förmögenhet att tvätta sina borstar med det. Jag tvättar mina penslar ca 1 gång i veckan/varannan vecka, beroende på hur smutsiga de känns. Jag tvättar ögonskuggspenslar mer sällan än puderborstar till exempel, eftersom puderborsten drar åt sig mer baktierier. Jag förvarar alltid mina borstar i deras skydd som brukar följa med, och sedan har jag en separat bag som jag har dem i. Man ska helst inte förvara borstarna tillsammans med sminket eftersom de lättare blir smutsiga då.

Skummapplikatorer, borstar och penslar i syntet tvättar jag med vanlig grönsåpa. Det är både effektivt och skonsamt. Likaså gör jag med gummiraden i ögonfransböjaren.

Det finns också speciella spray eller "brush cleansers" som man kan tvätta sina borstar med, men det brukar jag endast använda när jag gör makeupjobb och man behöver rengöra verktygen snabbt. Vanligtvis rekommenderar jag ovanstående rengöringar.



Det var det viktigaste. Har ni några frågor/funderingar är det bara att skriva i kommentatorsfältet.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Hej!

Jag vet att detta inlägg är gammalt men jag hoppas du kan svara trotts det.

Mina borstar från mac ser verkligen ut som dina på bilden. Jag skulle vilja ha hjälp för att se om mina är äkta eller fake mac.



Du har en jättefin blogg förresten!

:)



// Sandra

2012-02-12 @ 14:19:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0