VÄGENFRÅNBRUNETTTILLBLONDIN

Jag har bestämde mig för ett bra tag sedan att färga bort min fina bruna hårfärg, trots att jag trivdes jättebra i den, på grund av dessa utväxtfärgningar som tillslut blev för mycket för mig. Istället tänkte jag få tillbaka min blonda hårfärg och sätta i keratinextensions. Planen gick i verk den 3:e januari (och frammåt...)



Här var mitt utgångsläge. Färgen var ungeför en 5 i mörkhetsläge, vilket är mörkbrunt. Var färgat med Wella Professionals Color Touch-toning och Koleston Perfect-färg i botten. Det var dock en aning urtvättat i topparna på grund av alla inpackningar för att få en bra struktur innan alla blekningar.



Efter en blekning och en nyansering såg det ut såhär. Vi började att dra upp slingor i mössa, ca 60-70 % av håret. Vi valde att inte göra en avfärgning innan eftersom det ofta blir en snyggare "mellanfärg" om man slingar i omgångar. Vi blandade lika delar av Wella Professionals pigmentblekning Magma i färgerna /7+ och /89 med 6 % väteperoxid. Vi ville uppnå en beige nyans därför blandade vi dessa två eftersom /7+ innehåller bruna pigment och /89 innehåller askpigment, låg väte ger också svalare ton på slingorna. Dock gick det inte riktigt som vi tänkt oss. Efter en stund slutade det att hända något så vi fick blanda en ny blandning med 9 % väteproxid istället. Då blev det rejält ljust, och kanske lite för ljust på några ställen... I topparna fick vi en skiftning av syrenlila, vilket inte skulle smälta ihop så bra med min varma bruna färg jag hade kvar i håret vi inte slingade. Därför fick vi lägga på en toning som dämpade det lila. Vi använde oss av 10/0 i Color Touch som är en ljusblond naturton. Då fick vi ett bra utgångsläge. Tyckte det såg bra ut men efter en dags granskning och tänkande bestämde vi oss dagen efter att lägga i en uppljusande toning eftersom vi tyckte kontrasten från det mörka och det ljusa var för stor på några partier. Lade då i Wellas Sunlights i /18 i överhåret med 1,9 % väteperoxid och /36 på resten av håret med 6 % väteperoxid. Det resulterade i färgen på bilden.


 

Efter ännu en slingning i mössa, med lite ca 80 % av håret, blev det ett schysst ljushetsläge. Använde den här gången vanlig blekning med 9 % väteperoxid. Dock skiftade det lite i orange/laxrosa, antagligen från Magma-färgerna, så vi fick slänga på en toning på hela håret även här. Den här gången använde vi dock Wellas Relights, som är en nyansering. Vi blandade /18 och /86, violett och ask, för att få bort det orangea och få en askigare ton. Det resulterade i ett lite mörkare ljushetsläge (ask gör att håret ser mörkare ut), men vi fick bort det orangea. Just nu är det en rätt schysst färg som är ganska lik min naturliga. Min naturliga är ett steg ljusare, men efter ännu en slingning är det nog dags för hårförlängningen. Ska slinga håret igen om ca 2 veckor. Det måste vila ett tag mellan färgningarna så strukturen inte blir helt förstörd. Visar slutresultatet då!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0