LONGDAYATTHESALON


Igår var det en hiskeligt lång dag för mig. Det är dock inget negativt. Dagen började med en färg och sling-kund på morgonen. Utgångsläget var svart, med gamla bruna slingor samt lite gråstänk här och var. Kunden ville bli mörkbrun med en aning ljusare slingor i. Jag började med att lägga en bottenfärg, 4/0 (mellanbrun) för att täcka det grå som var mestandels i botten. Sedan lade jag en mellanblond nyans (7/0) på det övriga håret med lite starkare väte för att ljusa upp håret 2-3 nyanser. Dock visade det sig att hennes hår var ganska svårfärgat, färgen hade endast ljusats upp 1-1½ nyans, så vi fick i efterhand lägga i lite ljusare slingor i hätta för att få en schysst brun nyans med lite naturliga skiftningar. Resultatet blev superbra och kunden verkade nöjd och glad.

Efter det gjorde jag en rejäl klippning. Kunden i fråga ville gå från midjelångt hår till axellängd, vilket alltid är en utmaning. Risken är ju alltid att det blir en triangelform, vilket inte alltid är klädsamt. Kunden hade också många, många fina strån så jag hade lite att bita i. Dock blev resultatet jättebra. Hon fick en mjuk, rakt avklippt axellång page som klädde henne jättebra.
 
Sedan kom dagens största utmaning. En permanent. Har endast gjort en hel permanentprocess förrut, så jag var lite nervös. Kundens hår slutade vid bystet, men innan vi började permanenten klippte vi av längderna strax under axlarna enligt kundens önskemål. Sedan körde vi igång permanenten. Gjorde en tegelstansrullning med stora spolar som resulterade i jättefina och naturliga stora lockar. Resultatet blev jättesnyggt, men kunde tyvärr inte klippa färdigt md uppklippning (risk för att permanenten går ur), men det tar vi nästa vecka. Man har nog underskattat permanent för länge, man märker att det börjar komma tillbaka med små steg.  

Till sist hade jag en slingkund. Kunden hade tidigare varit hos en frisör som skulle göra ljusa och mörkare slingor i kundens mellanblonda hår. Dock blev de mörkare slingorna en aning koppriga, vilket inte var kundens grundtanke. Istället kom hon då till mig och vi bestämde oss för att göra ljusa slingor i hätta, trots kundens långa längder som slutar vid lendryggen. Man brukar vanligtvis göra folieslingor i ett sådand långt hår, men efter en analys av kundens hår såg jag att det skulle bli ett mycket bättre resultat i hätta. Jag fick bokstavligt talat dränka kunden i Sebastian Professionals koncentrerade glansspray Halo Mist, men det gick att dra upp slingorna utan problem. Valde sedan att använda vanlig blekning för att ljusa upp slingorna, och sedan i shampooneringen lade jag i en toning som tog bort de få partier som blev orangea (efter kopparslingorna). Resultatet blev ett riktigt naturligt, solblekt svall. Fick bort det mesta av koppartonerna, men det håret som ej drogs upp i mösstan behöll sin kopparblonda färg. Dock gav det en fräck effekt, så det var inte helt fel.

I slutet av dagen provade jag även att lägga i Sebastian Professionals glanstoning med pigment, Cellophanes i färgen Deep Brunette. Min bruna färg som jag färgade i förra veckan hade bleknat en aning, så det behövdes fyllas på med lite pigment. Resultatet blev en aning mörkare nyans på sina ställen och lite mer intensiva på resten av håret. Den gav dessutom rejält med glans. Ett bra alternativ för dig som vill fräscha upp din hårfärg utan att ändra mörkhetsläge. Kan verkligen rekommenderas.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0